Στην εκδήλωση της περασμένης εβδομάδας για την συμπλήρωση 5 ετών από την έναρξη λειτουργίας του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τέθηκε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για μια ακόμα φορά το θέμα της σύνδεσης του Μετρό. Όπως σημειώθηκε, ο χώρος δέχεται περίπου 20 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, ένας αριθμός ομολογουμένως ιδιαίτερα υψηλός.
Η σύνδεση με το δίκτυο του αθηναϊκού μητροπολιτικού σιδηροδρόμου έχει απασχολήσει και στο παρελθόν πολύ και διάφορες σκέψεις και ιδέες έχουν κατά καιρούς ειπωθεί για την βέλτιστη χάραξη. Αυτή που έχει τελικώς επικρατήσει και προωθείται, είναι ένας νέος κλάδος της Γραμμής 1 από τον σταθμό Θησείο ο οποίος θα φτάνει σε πρώτη φάση μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού Ί.Σ.Νιάρχος.
Τι έχει γίνει μέχρι τώρα
Ήδη από πέρυσι η Αττικό Μετρό ξεκίνησε τις πρώτες διαδικασίες για την διερεύνηση αυτής της χάραξης και σήμερα έχει ολοκληρωθεί η συγκοινωνιακή μελέτη. Με αυτήν ουσιαστικά κλείδωσε η χάραξη και η χωροθέτηση των σταθμών που αποτελεί και ένα πρώτο βήμα για την έναρξη των επόμενων μελετών.
Αυτή την εποχή συντάσσονται τα τεύχη δημοπράτησης προκειμένου το επόμενο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με πληροφορίες, να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τις τοπογραφικές μελέτες και στη συνέχεια τις γεωλογικές και γεωτεχνικές. Για τον λόγο αυτό αναζητείται και χρηματοδότηση που θα καλύψει τα παραπάνω κόστη των μελετών που θα φέρουν πιο κοντά το πλάνο αυτό σε πορεία υλοποίησης.
Ο πρόεδρος του ΙΣΝ, Ανδρέας Δρακόπουλος στην εκδήλωση για τα 5 χρόνια λειτουργίας υπογράμμισε πως το μετρό είναι αναγκαίο για την πρόσβαση στο Κέντρο Πολιτισμού. Σημείωσε πως η πρόσβαση με σταθμό Μετρό προβλέπεται από τη σύμβαση του 2009.
Ο νέος αυτός κλάδος δεν πρόκειται απλά να ενώσει το ΚΠΣΙΝ με το δίκτυο Μετρό της Αθήνας, αλλά θα εξυπηρετήσει και τις πυκνοκατοικημένες περιοχές των Πετραλώνων, της Καλλιθέας και θα τερματίζει στο Κέντρο Πολιτισμού στο Φάληρο. Οι σταθμοί που προβλέπεται να κατασκευαστούν είναι: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η μακροχρόνια διαδικασία ενός έργου Μετρό
Εδώ βέβαια οφείλουμε να πούμε ότι η υλοποίηση έργων Μετρό είναι μια μακροχρόνια διαδικασία καθώς το κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό και υπολογίζεται περίπου σε 100 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο (τουλάχιστον στη χώρα μας). Για να μπορέσει να υλοποιηθεί το έργο αυτό θα πρέπει να ωριμάσει μελετητικά και να πάρει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Από εκεί και έπειτα θα πρέπει να αναζητηθεί χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια για να μπορέσει να τρέξει ένα τέτοιο έργο. Άλλωστε, όλα τα έργα Μετρό της χώρας έχουν συμβασιοποιηθεί έχοντας χρηματοδότηση τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά προγράμματα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Στην περίπτωση του νέου κλάδου της Γραμμής 1 Θησείο-Κέντρο Πολιτισμού ΙΣΝ, το θετικό είναι πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει παραδοσιακά το πράσινο φως για έργα μέσων σταθερής τροχιάς καθώς έτσι θεωρείται πως μειώνεται περαιτέρω η χρήση των ι.χ. οχημάτων.
Από την άλλη, το έργο αυτό έχει να ανταγωνιστεί άλλες επεκτάσεις του αθηναϊκού δικτύου. Η Αττικό Μετρό έχει κάνει γνωστό πως μελετά τις επεκτάσεις της γραμμής 4 προς Μαρούσι/Εθνική Οδό, προς Πετρούπολη, τον κλάδο προς ΠΥΡΚΑΛ, την επέκταση της γραμμής 2 προς Γλυφάδα. Ένα έργο που έχει πάρει ήδη τον δρόμο της υλοποίησης είναι η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον το οποίο αυτή την εποχή ωριμάζει μελετητικά.
Ένα επιπλέον κίνητρο
Η πρόκληση λοιπόν για να μπορέσει να τρέξει το έργο εν ευθέτω χρόνω είναι να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί για να το δούμε να υλοποιείται. Ένα σημαντικό όφελος της Αθήνας από αυτή τη νέα γραμμή, είναι πως με αυτή τη σύνδεση δεν θα καλυφθεί μόνο η πρόσβαση στο Κέντρο Πολιτισμού Ί.Σ.Νιάρχος, και επιπρόσθετα η περιοχή της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου από δυτικά και η περιοχή του Φλοίσβου ανατολικά.
Η περιοχή της Μαρίνας Φλοίσβου -και ευρύτερα ο Φλοίσβος- επίσης “πολιορκείται” καθημερινά από χιλιάδες επισκέπτες και τα Σαββατοκύριακα επικρατεί το αδιαχώρητο. Όταν ολοκληρωθεί και το παράκτιο πάρκο του Φαλήρου, η περιοχή σε συνδυασμό με το ΚΠΣΙΝ θα αποτελέσει μια τριάδα κορυφαίων επιλογών για τους Αθηναίους και τους επισκέπτες της πόλης αλλά θα προκαλει και την ανάλογη κυκλοφοριακή κίνηση.
Η λογική της σύνδεσης της περιοχής με το Μετρό είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και από αυτό το πρίσμα, δηλαδή της κάλυψης μιας μεγάλης περιοχής, ενός μεγάλου κόμβου αναψυχής, άθλησης και διασκέδασης που θα αποτελεί σημείο αναφοράς για ολόκληρη την πρωτεύουσα.